Korsfestelsen som billedmotiv

Katalansk krusifiks fra 1100-tallet. Museu Nacional d'Art de Catalunya

Wikimedia Commons.

 

Korsfestelsen som billedmotiv

Framstillingen av Kristus på korset eller krusifikset er kristendommens viktigste bilde. Slik har det ikke alltid vært. I senantikken ønsket ingen å framstille sin egen gud i en så fornedrende situasjon.  Først på 400-tallet blir krusifikset en del av det kristne billedprogram. Og da er det en guddommelig og verdig Kristus vi møter. Spissformulert er det ”geistlighetens Kristus”. I høymiddelalderen endres ikonografien. Kristus-bildet blir ”demokratisert” i den forstand at det blir tilgjengelig for alle. Lidelse, blod og forråtnelse blir viktige billedelementer. Hva ligger til grunn for de skiftende framstillingene av Kristus på korset?  Er det politikk, strategi eller teologi?

Detalj av korsfestelsen fra Isenheimalteret av Matthias Grünewald.

ca 1515. Wikimedia Commons.